En Sosyal Blog

Kan vere vere kan biter mi?

Kan vere vere kan biter mi?

‘’KAN ALA ALA KANIM BİTTİ’’ Mİ ACABA? BUDA BİR ŞEHİR EFSANESİ ..

İnsanlar ya doktorlarına ya da hastaneye muayeneye gittiklerinde yaşanan en büyük endişe hastalık korkusuysa, ikinci en büyük kesinlikle tetkikler ve özellikle kan vermektir. Hepimiz zaman zaman yada bazılarımız sürekli hatta abartarak bunu yaşarız.

Aslında tabi ki işin ürkütücü bir yanı var. Sonuçta bunlar girişimsel işlemler, iğne batacak örneğin, ya da vücudumuzun bir yerine bir şekilde müdahale edilecek. Hemen geçmiş tecrübeler ya da kulaktan dolma bilgiler havada uçuşmaya başlar. Özellikle kan alımı yapılacaksa…

Ya damarı bulamazlarsa, ya iğne girerken çok canım yanarsa, iğne ne kadar kalacak, kaç kez iğne batacak, kaç tüp kan alınacak, daha geçen hafta kan vermiştim ya kanım azalırsa, ben zaten kansızım – bazen doktor öyle dedi, kanım biterse, neden sürekli kan alınıyor, dün vermiştim öbür doktora ne gerek var….. Bu liste sabaha kadar uzayabilir. Hatta bazen gerçekten saçma bir şekilde sorular gelir. Ama biraz kuyruğu dik tutmak babında genellikle dışa vurulabilen son sorulardır: ‘’eyvah! Kanım bitiyor..’’

Peki işin aslı ne?

İşin aslı; eğer kanı alan sağlık görevlisi tecrübeliyse ve damarsal ciddi bir sıkıntı yoksa işlem sadece bir iki dakika sürer. İğne sadece bir kez saliseler içinde damar içine ulaşılır ki bu dayanılmaz bir acı değildir. Hekimin istediği örnekler alınır ve işlem biter. Sizde üzerine bir beş dakika basınç uygularsınız ve sorunsuz konuyu atlatırsınız.

Sanırım önce sağlık görevlilerine güvenmeyi öğrenmemiz gerekiyor. Sonrasında hekimimize tabi ki.

Ancak bilmemiz gereken başka şeylerde var. Vücudumuzda kilomuzla orantılı olmak üzere 5-7 litre civarında kan var. Çok ekstra bir durum yoksa tüp başına ortalama 2-7 ml civarı kan alınmakta ve bu bir kan eksiltmesi yaratamaz. Kan vermeden sonra içeceğiniz gerekirse şekerli bir sıvı -meyve suyu gibi ya da su ile eksilen kısım çoktan yerine konur. Kansızlık dene hastalıksa hücresel bazda bir durumdur. Onların bazı özellikleriyle ilgilidir. Yani endişeye gerek yok. Sadece güvenin.

Şunu net olarak söyleyebiliriz ki; o tüplerden 150-200 tane alındığında baş dönmesi hissedersiniz. İşin gerisi tamamen psikolojidir. Tabi ekstra bazı hastaları ve kanamalı hastalıkları bundan ayrı tutuyoruz.

Hekimlerse bazen durumu öğrenmek, bazen kontrol etmek, bazense yeni bazı tahliller için kan isterler. Yani yapılan hiçbir şey boşa değildir veya size eziyet etme amacında değildir.

Bir sonraki sefer lütfen bunları da aklınızın bir tarafıyla düşünün. Emin olun kan verme işi çok daha kolay geçecek. Şimdiden geçmiş olsun.

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.